Pas op voor impulsaankopen op social media
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint vandaag een campagne waarin zij het publiek bewust maakt van de risico’s van impulsaankopen via social media. Koop niet zomaar spullen, maar doe eerst onderzoek!
Volgens directeur Bernadette van Buchem laten consumenten zich gemakkelijk verleiden en betalen soms tientallen of honderden euro’s aan bedrijven die zij niet kennen. ‘We roepen op om eerst meer informatie over de verkoper te zoeken.’
Verkoper kan anoniem blijven
Nederlanders kopen steeds meer via social media, met name op Facebook en Instagram. Veel producten worden volgens de ACM in gerichte advertenties aangeboden en zijn ‘in een paar klikken’ te koop, zonder tussenkomst van een webwinkel. De verkoper kan relatief eenvoudig anoniem blijven omdat de advertenties later vaak moeilijk terug te vinden zijn.
Enkele tips
In de campagne geeft de autoriteit enkele tips zoals: check de contactgegevens en bewaar die, controleer iemands bereikbaarheid per e-mail of telefoon en betaal pas achteraf.
Bron: ANP